Ada dua jalan yang di tempoh orang
dalam mencari yang hak;
Pertama
“man ‘arafa nafsahu faqad’arafa rabbahu” Ertinya: Barang siapa mengenal dirinya maka pasti dia akan
kenal Tuhannya.
Pada jalan ini,
kebiasaannya dilakukan oleh para pencari murni, mereka belum memiliki panduan tentang
Tuhan dengan jelas. Dia hanya berfikir dari yang sangat sederhana, iaitu ketika
ia melihat sebuah alam tergelar, muncul pemikiran pasti ada yang membuatnya
atau ada yang berkuasa di sebalik alam ini, mustahil alam ini ada begitu saja,
dan alam merupakan jejak-jejak penciptanya. Dengan demikian, mereka menemui
kesimpulan bahawa Tuhan itu ada.
Sebahagian meditator ( ahli sufi )
menggunakan pendekatan ini dalam mencari Tuhan, iaitu tahap mengenal diri dari
segi wilayah-wilayah alam pada diri mereka. Misalnya, mengenali hatinya dan
suasananya, fikirannya, perasaannya dan lain-lalin sehingga mereka boleh membezakan
dari mana ilham itu muncul.
Akan tetapi, penggunaan cara ini
seringkali membuat orang mudah tersesat kerana pada tahap-tahap wilayah ini,
manusia sering terjebak pada ‘keghaiban’ yang dilihat di dalam perjalanannya
yang terkadang membuat hatinya tertarik dan berhenti sampai di sini kerana jika
tidak mempunyai niat dan tujuan yang kuat kepada Allah. Di sana, mereka boleh
melihat fenomena / keajaiban alam-alam dan mampu melihat dengan kasyaf apa yang
tersembunyi pada alam ini dan akhirnya mudah muncul ‘keakuan’ bahawa dirinyalah
yang paling hebat. Sekiranya hatinya kuat menuju kepada Allah, pastilah selamat
sampai tujuannya.
Teori yang dilakukan ini adalah jalan
terbalik kerana dalam pencariannya, ia menyelusuri jejak atau tanda-tanda yang
ditinggalkanNya ( melalui ciptaan Tuhan ) ibarat seseorang yang mencari kuda
yang hilang dengan mencari kesan tapak kaki kuda tersebut, kemudian suara rengekan
kuda tersebut dan kemudiannya ditemukan
kandang kuda dan akhirnya baru menemui wujud kuda yang sebenar.
Hal ini sebenarnya amat menyulitkan
para pencari Tuhan kerana terlalu lama di dalam mengidentifikasikan alam-alam
yang dilaluinya.
Kedua
“man
‘arafa rabbahu faqad’arafa nafsahu” Ertinya: Barang siapa yang kenal Tuhannya
pasti dia akan kenal dirinya.
Pada jalan ini adalah melangkah kepada
yang paling dekat dari dirinya iaitu Yang Maha Dekat. Langkah ini yang paling
cepat ditempuh jika dibandingkan dari jalan yang pertama tadi.
Pada jalan yang pertama tadi, banyak
dipengaruhi oleh para filosofi pada zaman pertengahan. Dalam hal ini, falsafah
Yunani, Teologi Kristian dan Hindu telah banyak mempengaruhinya sehingga Al
Ghazali pantas mengkritik kaum filosofi dengan menulis kitab tentang tidak
setujunya dengan idea falsafah ketika itu iaitu Tahaful Al Falasifah /
kerancuan falsafah.
Al Ghazali membantah pemikiran yang
dimulai dengan rangkaian berfikir terbalik. Beliau mengajukan gagasan bahawa
umat Islam harus memulakan pemikirannya dari sumber pangkal ilmu pengetahuan
iaitu Tuhan dan bukannya dimulai dari luar yang tidak boleh
dipertanggungjawabkan kebenarannya. Di dalam Islam, keadaan Tuhan serta jalan
yang akan ditempuh sudah tertulis di dalam Al Quran agar umat manusia tidak
tersesat oleh rekaan-rekaan fikiran yang belum tentu kebenarannya.
Pencarian kita telah ditulis di dalam
Al Quran dan Allah menunjukkan jalannya dengan sangat sederhana dan mudah,
tidak menunjukkan alam-alam yang mengakibatkan menjadi rancu dan binggung
kerana alam-alam itu sangat banyak dan berkemungkinan besar boleh menyesatkan.
Mari kita perhatikan cara Tuhan
menunjukkan para hamba yang mencari Tuhannya;
“dan
apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka ( jawablah )
bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa
apabila berdoa kepadaKu, maka hendaklah mereka itu memenuhi ( segala perintahKu
) dan hendaklah mereka itu beriman kepadaKu, agar mereka selalu berada di dalam
kebenaran.” Al Baqarah : 186
“dan
sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan
oleh hatinya dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya.” Al Qaaf :
16
Ayat-ayat di atas mengungkapkan keadaan
Allah sebagai wujud yang sangat dekat dan kita diajak untuk memahami pernyataan
tersebut secara sempurna. Al Quran mengungkapkan jawapan secara dimensi dan
dilihat dari perspektif seluruh sisi pandangan manusia sesempurnanya.
Saat pertanyaan itu terlontar, di
manakah Allah? Maka Allah menjawab: Aku ini dekat, kemudian jawapan meningkat
sampai kepada Aku lebih dekat dari urat leher kalian, atau di mana saja kalian
menghadap, di situ wujud wajahKu dan Aku ini maha meliputi segala sesuatu.
Sebenarnya tiada alasan bagi kita jika
dalam mencari Tuhan melalui cara terbalik. Di dalam Islam, memulakannya dengan
pengenalan kepada Allah terlebih dahulu iaitu dengan zikirullah ( mengingat Allah ), kemudian kita diperintah
langsung untuk mendekatiNya kerana Allah sudah sangat dekat dan tak perlulah
mencari jauh-jauh. Cukuplah jiwa ini mendekati secara langsung kepada Allah,
maka secara automatik akan diperlihatkan / persaksikan kepada kerajaan Tuhan
yang amat luas.
Amatlah disarankan agar jalan kedua ini
dilalui bagi para pencari Tuhan kerana jika kita kenal dengan penciptaNya, maka
kita akan kenal akan diri kita dan alam-alam di bawahnya kerana semuanya itu
berada di dalam genggamanNya.
Kesimpulan:
Islam mengajarkan dalam mencari Tuhan,
telah diberikan jalan yang termudah dengan dalil, “barang siapa kenal Tuhannya
maka dia akan kenal dirinya.”
“barang
siapa yang bersungguh-sungguh datang kepada Kami, pasti Kami akan tunjukkan
jalan-jalan Kami.” Al Ankabut : 69
“wahai
orang-orang yang beriman, jika kamu bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan
menjadikan bagimu furqan ( pembeza ).” Al Anfaal : 29
Ayat-ayat ini membuktikan, di dalam
mendekatkan diri kepada Allah, tidak perlu lagi melalui proses pencarian atau
menyelusuri jalan-jalan yang ditemukan oleh kaum falsafah atau ahli spiritual
di luar Islam kerana mereka harus melalui tahap alam-alam. Islam dalam menemui
Tuhannya harus mampu memfanakan alam-alam selain Allah dengan konsep ‘ Laa
Ilaha Illallah… Laa Haula Wala Quwwata Illa Billah… Tiada Tuhan selain Allah…
Tiada sesuatupun ( termasuk alam-alam ) selain Allah…. Tiada daya dan upaya
kecuali Allah… maka berjalan dan melangkahlah kepada Yang Maha Dekat.
Moga Allah membuka hati kita.
No comments:
Post a Comment