Tuesday, 3 September 2013

Zahir dan Batin


Setiap sesuatu di dalam alam ini dapat diketahui dengan adanya bandingan atau lawannya. Jika tidak ada gelap, tidaklah diketahui adanya cahaya. Jika tidak ada susah, tidaklah diketahui adanya senang dengan nikmatnya. Jika tidak ada malam, tidaklah diketahui nikmatnya siang.
Inilah hal ehwal yang berkaitan dengan sesuatu yang baru atau hakikat alam ini. Allah adalah Maha Suci dari sebarang bandingan atau perumpamaan. Sebaliknya, Dia yang meliputi segala maujud yang dirasa, yang dipandang, yang didengar dan yang disentuh. Mata yang kasar ini akan selama-lamanya tidak akan nampak Dia kerana sesuatu yang kasar itu tidak akan melihat sesuatu yang tiada bandingannya dan persamaannya yang terlihat sekarang. Allah itu Maha Tinggi dan Maha Suci daripada sebarang kekurangan dan persamaan kerana sesuatu yang berupa dan berbentuk itu  ada batasan hadnya.
Demikian pula ruh yang tidak berbentuk itu, ianya bukan sesuatu yang boleh dilihat dengan mata kasar ini. Ia juga tidak berada di dalam dan tidak berada di luar badan kerana ianya tidak berbentuk sebagaimana bentuk badan (tubuh) yang kasar ini. Badan dan segala benda mempunyai bentuk, ukuran dan saiznya. Pada badanlah ruh itu mengambil bentuk tetapi bukan menetap di dalamnya. Oleh yangn demikian, ruh tidak akan hancur dan binasa apabila badan dan bentuk itu musnah. Ia tetap berada di dalam keadaannya yang asal kerana;
Ruh ini bukanlah jisim dan bukanlah ‘aradh’ kerana ia datang dari urusan Allah sebagaimana firmanNya yang bermaksud; “Katakanlah hai Muhammad bahawa ruh itu adalah urusan Tuhanku.” Surah Al Israk : 85
Allah berfirman lagi yang bermaksud; “Hai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan redha dan diredhai” surah Al Tahrim : 12
Urusan Allah bukanlah berupa jisim dan bukan pula ‘aradh’, malahan ia adalah suatu kekuatan Ilahiyah seperti akal yang pertama (Al ‘Aklul Awal), Luh dan Qalam. Kekuatan Ilahiyah adalah Jauhar-jauhar tunggal yang bukan dari benda, malah ia merupakan sinar-sinar abstrak yang dapat difahami oleh akal (Ma’qulah), bukan boleh dirasa. Apa yang disebutkan sebagai ruh dan qalbu itu adalah dari jauhar-jauhar itu, ia tidak rosak, tidak layu, tidak binasa, tidak mati tetapi ianya terpisah dari badan dan menantikan kembalinya pada hari kiamat.
Bandingannya adalah seperti sebuah lautan, ombak membentuk dan berupa pada lautan itu, bentuk dan rupanya akan hancur binasa apabila lautan itu tenang. Dengan itu yang tinggal akhirnya hanya lautan itu sahaja. Lautan itu adalah tempat asalnya.
Fikiran itu menzahirkan dirinya di dalam bunyi dan perkataan. Sebenarnya fikiran itu tersembunyi di dalam bunyi dan perkataan itu. Demikian pula apabila badan atau penzahiran itu binasa, maka tinggallah ruh sahaja. Apabila yang majazi (bukan hakiki) binasa, maka tinggallah yang hakiki iaitu apabila alam semesta itu binasa, maka tinggallah Allah sahaja.
Wahai diriku, naiklah melepasi nama dan bentuk, naiklah dan naiklah lagi dengan qudrat tuhanmu melepasi ombak, melepasi bunyi, melepasi perkataan, melepasi fikiran dan melepasi apa sahaja yang tidak hakiki agar dapat menjejaki maksud isyarat auliamu seperti mana berikut;

“Orang-orang yang mempunyai ma’rifat itu, apabila kembali dari kenaikan mereka kea lam hakikat itu sebulat suara mengakui bahawa mereka tidak melihat apapun kecuali Allah Yang Maha Esa sahaja. Ada yang sampai ke peringkat ini dengan saintifik, ada pula percubaan dan secara subjektif. Di sini mereka Nampak keesaan yang mutlak dan akan tenggelam di dalamnya. Berbilang-bilang dan banyak tidak ada pada pandangan mereka. Mereka kagum dan terpesona memandang keesaan itu. Tiada daya dan upaya mereka kecuali menyebut “Allah”, bahkan menyebut diri mereka sendiripun tidak berdaya. Tiada apa lagi bersama mereka kecuali Allah. Mereka mabuk di dalam suasana yang di dalamnya, akal mereka sendiripun lenyap hingga ada yang berkata, “di dalam baju ini tidak ada yang lain kecuali Allah”. 

Oleh Jalaluddin Rumi

No comments: