Tuesday, 3 September 2013

Siapa Diri Batin


Diri batin dikenali sebagai jiwa atau roh. Bagi ahli ilmu makrifat pula terdapat berbagai diri yang terdiri dalam diri. Berbagai nama pula diberi. Namun, hakikat jiwa itu adalah satu, kerana ia hak Allah dan kembali kepada Allah serta urusan Allah.
Yang berbilang itu jasad semata-mata dalam bentuk pakaian yang berbagai-bagai dan warna-warna untuk jiwa.
Tiada upaya bagi jiwa itu menghidupkan tubuh jasad atau member pergerakan melainkan Allah telah sediakan pakaian itu sedia diperintah untuk hidup.
Tidaklah jiwa itu dibebankan dengan tugas yang tidak mampu dilakukan, melainkan menggunakan pakaian tubuh itu untuk beribadat kepada Allah sebagaimana semua makhluk yang dicipta. Semua beribadat kepada Allah dan janganlah mengikut jejak langkah syaitan.
Jiwa atau roh itu bukan menghidupkan tubuh atau bergerak dengan tubuh. Hanya jiwa itu memandang, mendengar dan berkata serta bergerak pada yang bersifat manusia. Segala sifat-sifat yang selain dari zat Allah adalah bergantunbg harapan kepada Allah.
Terjadinya sifat itu adalah kerana Allah jua. Kerana Allah dikatakan bersifat Wujud yang batin dan zahir. Yang awal dan yang akhir. Dikatakan juga tiada hakikat wujud melaikan zat Allah. Maka, selain kewujudan zat, adalah sifat-sifat dan afaal Allah dalam berbagai wajah serta hidup dalam rahmat Allah.
Dalam berbagai kewujudaan yang menjadi penzahiran Allah itu, maka, jiwa adalah yang paling hampir dan paling istimewa.
Dari sejak azalinya, roh hanya kenal Allah dan bersama Allah. Hanya dengan Allah sahaja, roh merasakan nikmatnya. Memandang Allah tiada perantara dengan mata atau telinga atau mulut. Tiada pula jarak di antaranya sedangkan ada dua hakikatnya. Umpama api dengan cahayanya. Umpama dua jenis air yang bersatu, namun ianya terpisah dan ada batasan pemisahnya.
Apabila sifat ingin mengetahui timbul, dan itu sebenarnya fitrah ciptaan. Malaikat juga menuntut sebagaimana jiwa dapat melihat Allah.
Jiwa itu fitrahnya pada akal, nafsu dan hati. Allah ciptakannya kepada roh untuk memahami yang zahir dan batin dalam kewujudan ciptaan hingga jiwa dapat mengenal hak sebenarnya. Yang zahir itu ada dalam batin dan sebaliknya. Hanya jiwa menjadi pemiah antara keduanya.
Ibarat arus kuasa letrik yang mengalir tanpa putus dan bertali arus melalui gelung keluli yang disambungkan kepada berbagai jenis lampu dan berbagai pula kuasa lampunya. Semua lampu akan menyala mengikut kuasanya walaupun arus kuasa itu melebihi keperluannya.
Di sana, hakikat tempat jiwa yang keberadaannya di antara terang dan gelap, zhir dan batin, luar dan dalam. Bahawa Adam dan Hawa, Allah jadikan dari diri yang satu.
Jiwa adalah satu dan serupa. Semuanya akan berkata dengan satu ucapan kalimah tauhidnya. Itu saja yang ia tahu.
Tiada lain yang menjadi musuh bagi jiwa itiu melainkan nafsu, hati dan akal. Kecuali jiwa yang kembali kepada tauhid sebenar dan telah mengenal. Kerana jiwa yang mengenal itu adalah dengan pengenalan Allah.
Jika difikirkan tentang ciptaan jiwa itu adalah diumpamakan satu jiwa yang berbagai sifat dan afaalnya serta terdapat berbagai nama. Kehidupan yang berbagai-bagai, akhirnya kembali kepada zat yang berkuasa untuk diperhitungkan perbuatannya.
Maka akan jelas timbangan kebaikan dan keburukan bagi keseluruhan yang dihimpunkan. Jika difikirkan tentang jiwa itu satu, maka umpama seorang yang akan merasai pahit dan manis. Samada kemmanisan itu mendahului kepahitan atau sebaliknya.
Hakiikat dunia dapat diceritakan, namun akhirat sukar dimengertikan. Di dunia, jiwa mana yang sakit, mak jiwa yang sihat tidak merasakan. Seseorang itu  tidak merasakan kesakitan orang lain tetapi pada dirinya pula, satu bahagian anggota yang sakit, maka seluruh tubuh merasakan kesan sakitnya.
Jelasnya, jiwa itu sebenarnya hanya bersifat memahami, merasa, mengetahui, belajar, memikirkan, berkeinginan, tiada daya upaya, menurut perintah dan berbagai lagi. Ibarat ianya umpama malaikat yang hanya tahu melaksanakan suruhan Tuhan.
Segala sifat-sifat fitrah pada jasad telah mempengaruhi jiwa. Jasad yang memerlukan makanan, yang terkesan dengan keadaan serta asbab.
Apabila terasa lapar atau kenyang, maka sebenarnya bukanlah kelaparan roh. Melainkan roh memahami dan merasakan kesan lapar itu sebagai berfikir usaha untuk kemanafaatan tubuh agar tidak teraniaya.
Bagaimana pula terbitnya rasa marah, suka duka, sedih, kasih dan sayang? Itulah suatu yang bersifat ghaib dalam diri. Hati, nafsu, akal dan deria tubuh ahir menjadi segala puncanya.
Nafsu cenderung kepada sifat kehaiwanan dan suka mendengar hasutan syaitan. Oleh itu perlu dikurung serta menjauhkan segala kehendaknya. Sesungguhnya nafsu tidak akan mati walau tidak mendapat haknya. Akal cenderung kepada persoalan dan memikirkan. Segalanya perlu dalil kenyataan. Syaitan suka memberi ilham dan bayangan. Oleh itu, hendaklah diberi ilmu Al Quran. Hati suka kepada ilmu. Jika permulaan kotor, maka terbawalah kepada kelalaian dan hendaklah dibersihkan.
Sekian.


No comments: